Het einde van het jaar is in zicht. Dit is niet alleen de tijd om de balans van je massagepraktijk over dit jaar op te maken, maar ook om vooruit te kijken. Hoe zorg je dat je het komende jaar je bestaande klanten behoudt en nieuwe klanten aanwerft. De feestdagen zijn een goed moment voor speciale acties om deze doelen na te streven. Maar hoe pak je dit aan?
Geschenken voor massageklanten
Je klanten een geschenk aanbieden aan het einde van het jaar is een goede manier om je waardering te tonen. Maar behalve dat je waardering toont, wil je met dit geschenk jezelf mogelijk ook extra in de kijker speler. Zou het niet prettig zijn als dit geschenk je klant uitnodigt om in 2016 bij je terug te komen? Vergeet niet dat mensen tijdens de feestdagen talloze cadeaus krijgen. Hoe zorg je ervoor dat jouw geschenk niet in de grote hoop verdwijnt en aan betekenis verliest?
Kortingscoupons aanbieden
Om je klanten te stimuleren gebruik te blijven maken van jouw diensten, kun je misschien beter een kortingscoupon geven voor een volgende behandeling. Hiermee geef je je klanten wel een geschenk, maar het is minder vrijblijvend. Om te kunnen genieten van hun cadeau moeten ze immers bij je terugkomen. Stel voor het gebruik van deze coupon wel een einddatum vast, zodat klanten niet over een half jaar pas aan je denken. Herinner klanten na een tijdje eraan dat ze nog een kortingscoupon hebben.
Moet ik al mijn klanten korting geven?
Het is niet de bedoeling dat je door het rondstrooien met geschenken en kortingen te veel inkomen misloopt en jezelf tekort doet. Je hoeft niet elke klant korting te geven. Richt je op klanten die je regelmatig terugziet in je massagepraktijk en niet op een toevallige klant of een klant die sporadisch langskomt. Je zou verschillende aanbiedingen kunnen maken. Klanten die zo nu en dan langskomen bied je een coupon van 25% korting aan, mensen die vaker komen geef je 50% korting en de echte trouwe klanten bied je een gratis massage van een half uur aan.
Tips voor het werven van nieuwe klanten
Het is eveneens belangrijk om nieuwe klanten aan te spreken. Hieronder volgen een aantal tips voor hoe je dit kunt aanpakken:
Cadeaubonnen
Bied bestaande klanten de mogelijkheid om cadeaubonnen te kopen, zodat ze een massagebehandeling cadeau kunnen doen aan familie of vrienden. Dit is een effectieve manier om op basis van je bestaande klantenkring nieuwe klanten te werven.
Verlanglijstje voor de feestdagen
Ontwerp een mooi verlanglijstje dat je aan je klanten geeft. Bovenaan het lijstje staat natuurlijk een massage cadeaubon van jouw massagepraktijk met jouw contactgegevens. Je klanten geven het verlanglijstje aan hun partner, familieleden of vrienden, zodat zij precies weten waar ze jouw klant deze feestdagen blij mee kunnen maken. Niet alleen zal je klant nu vaker gebruikmaken van je diensten, je naam circuleert ook rond binnen de vrienden- en familiekring van je klant. Dit leidt tot meer naamsbekendheid en mogelijk ook tot nieuwe klanten.
Referral marketing
Trouwe klanten zijn je beste ‘marketinginstrumenten’. Stimuleer ze om een goed woordje voor je te doen bij hun familie en vrienden. Aanbevelingen van bekenden worden als betrouwbaar gezien. Zet een systeem op waarbij je klanten korting krijgen als ze nieuwe klanten binnenhalen, bijvoorbeeld 10% korting op een massage bij elke nieuwe klant die ze meenemen of aanbrengen.
Cadeaubonnen als liefdadigheidsgift
Rond de feestdagen worden er ook veel liefdadigheidsactiviteiten georganiseerd, zoals loterijen. Je kunt dit soort activiteiten sponsoren door een aantal cadeaubonnen van jouw massagepraktijk beschikbaar te stellen. Je hebt er niets mee te verliezen. Je vergroot je naamsbekendheid en wint mogelijk enkele nieuwe klanten.
Samenwerking met andere professionals
In het nieuwe jaar hebben veel mensen het goede voornemen om gezonder te gaan leven. Speel daarop in met je massagediensten. Je kunt ook een samenwerking starten met andere wellness professionals, als sportscholen en personal trainers. Promoot elkaars werkzaamheden door elke nieuwe klant een voucher aan te bieden voor een gratis behandeling bij de ander.
Denk ook aan je oude klanten
De feestdagen zijn de ideale gelegenheid om het contact aan te halen met klanten waar je al een tijdje niets meer van hebt gehoord. Stuur een berichtje met de beste wensen en laat weten dat je ze graag in het nieuwe jaar weer van dienst bent. Mensen zijn vaak erg druk en waarderen het om eraan herinnerd te worden dat het goed is om tijd voor zichzelf vrij te maken en van een massage te genieten.
Terug in de tijd?
In tijden van mails overspoelde mailboxen is het misschien tijd om eens even terug te gaan in de tijd. Een mail is maar een klik verwijderd van de virtuele vuilbak. Waarom zou je aan je klanten geen originele eindejaarskaart sturen? Eentje zonder vermelding van expliciete promoties. Gewoon met een boodschap “vanuit je hart”. Om je klanten te laten weten dat je aan hen denkt. Voorzie de kaart van je logo of je huisstijl. Kaartjes worden meestal ergens geëtaleerd tijdens de feestperiode. Familie die op bezoek komen bekijken ze. Een moment dat je even over de tong kan gaan van nieuwe potentiële klanten.
Hoe promoot jij je massagepraktijk?
Nu is het ideale moment om plannen te maken voor het promoten van je massagepraktijk rond de feestdagen. Zoek naar een methode die bij jou en jouw massagepraktijk past om nieuwe klanten aan te spreken en je bestaande klanten te blijven verrassen. Durf hierbij wat anders dan anders te denken. Tracht origineel te zijn, probeer wat op te vallen, zorg ervoor dat je wordt “gezien”!