Concurreren of samenwerken?

concurrentie

Veel startende massagetherapeuten zien concurrenten in de buurt als een ‘vijand’ waar ze tegenop moeten boksen. De concurrentie biedt vergelijkbare diensten aan en wil dezelfde klanten binnenhalen. Denk je meteen: “Help, daar gaat mijn business?” Of zie je misschien ook mogelijkheden? Concurrentie heeft vaak een negatieve bijklank, maar dat is in veel gevallen niet gegrond.

Wie zijn je concurrenten?

Op de eerste plaats is het verstandig om te onderzoeken wie je concurrenten zijn. Wat heb je echt van ze te vrezen? We maken een onderscheid tussen directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten zijn bedrijven die dezelfde diensten en producten aanbieden (een andere massagetherapeut). Indirecte concurrenten zijn bedrijven die een alternatief bieden, bijvoorbeeld een saunacentrum als alternatief voor jouw ontspannende massagebehandelingen. Onderzoek in jouw omgeving wie je directe en indirecte concurrenten zijn. Oftewel voer een concurrentieanalyse uit!

De concurrentieanalyse

Nu je weet wie je concurrenten zijn, ga je bepalen wat je precies van ze wilt weten. Dit kun je doen met behulp van de zogeheten zes P’s van de marketingmix (Product, Plaats, Prijs, Presentatie, Promotie en Personeel). Verzamel informatie over deze onderdelen door de volgende vragen te stellen:

  • Welke diensten en producten bieden mijn concurrenten aan?
  • Waar zijn mijn concurrenten gevestigd? (centrum, buitenwijk, etc.)
  • Welke tarieven hanteren mijn concurrenten?
  • Welke uitstraling heeft hun praktijk?
  • Hoe promoten mijn concurrenten hun praktijk?
  • Hebben ze personeel en hoe vakbekwaam is het personeel?

Verzamel al deze gegevens per concurrent en plaats het in een schema. Geef voor elk punt aan of het een sterk of zwak punt is, om zo de kansen en bedreigingen voor jouw massagepraktijk te analyseren. Hieronder een voorbeeld:

  Product Plaats Prijs Presentatie Promotie Personeel
Concurrent 1 Specialistische sportmassages

+

Rustige buitenwijk

Hoog tarief

Luxe, moderne praktijk

+

Weinig kortingsacties, vooral gericht op vaste klanten

Deskundig personeel

+

Concurrent 2 Algemene behandelingen

Winkelstraat in het centrum

+

Hoog tarief

Eenvoudige praktijk

Veel acties, o.a. via social media

+

Geen personeel

n.v.t.

 

Voordelen van concurrenten

Hoe zou het zijn als je geen concurrenten zou hebben? Je kunt dan gemakkelijker klanten werven. Maar toch zou het runnen van je massagepraktijk niet hetzelfde zijn. Je zou ook veel voordelen missen. Concurrentie zorgt er namelijk voor dat je alert blijft. Het stimuleert je om voortdurend het beste uit jezelf te halen. Je wilt immers niet achter blijven. Bied je concurrent een bijzondere nieuwe massagevorm aan? Dan wil je daar misschien meer van weten. Je gaat ook een bijscholing volgen. Zo kan je concurrentie je carrière vooruit helpen. En wat zou er gebeuren als je eens het gesprek aangaat met je concurrenten? 

Stap op je concurrent af!

“Praten met mijn concurrenten? Wat heb ik daaraan?” is misschien je eerste reactie. Je zult zien dat jullie meer te bespreken hebben dan je denkt. Dat geldt vooral voor concurrenten die in eerste instantie een grote bedreiging lijken (zoals blijkt uit je concurrentieanalyse). Juist omdat jullie zoveel met elkaar gemeen hebben, lopen jullie waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan. Een ervaren concurrent is in de meeste gevallen bereid om met je te delen hoe hij bepaalde startersproblematiek heeft opgelost. Geef je eigen draai aan deze oplossing en je zult mogelijk sneller groeien. Je kunt vaak veel van elkaar leren. Het is ook leuk om gelijkgestemde ondernemers te spreken. Vanwege gedeelde interesses zal het vaak ook op persoonlijk vlak klikken. Dit alles opent interessante openingen voor een samenwerking.

Mogelijke samenwerkingen

Wanneer je een goede band hebt opgebouwd met je concurrent, zul je elkaar sneller raadplegen wanneer je tegen specifieke problemen aanloopt, twijfels hebt over je zaakvoering of de behandeling van een klant. Ook kunnen jullie voor elkaar invallen tijdens drukke periodes, vakanties, ziekte of zwangerschapsverlof. Zo hoeft het voortbestaan van je praktijk onder deze omstandigheden niet in gevaar te komen. Bieden jullie aanvullende diensten aan, bijvoorbeeld als indirecte concurrenten, verwijs dan klanten naar elkaar door. Of bied jouw klanten een kortingscoupon aan van je indirecte concurrent en andersom. Er bestaan allerlei mogelijkheden om interessante samenwerkingen op touw te zetten.

Angst om klanten te verliezen?

Een pijnpunt wat dit soort samenwerkingen vaak in de weg staat, is de angst om klanten te verliezen. Is deze angst gegrond? Meestal niet! Want hoewel je binnen dezelfde branche werkzaam bent, dezelfde doelgroep aanspreekt en gelijksoortige diensten en producten aanbiedt, dan nog is de kans erg klein dat je exact hetzelfde als je concurrent biedt. Jij als massagetherapeut en ondernemer maakt het verschil. Zelfs wanneer iemand ‘jouw idee’ kopieert, zal hij niet snel succes hebben omdat het niet zijn eigen ding is! Zoek naar datgene waarin jij uitblinkt en waar je concurrent in uitblinkt, bundel je krachten en laat je bedrijf én de branche groeien!

3 tips voor een goede samenwerking:

  • TIP 1: Begin een samenwerking met een klein project om te testen hoe dit verloopt.
  • TIP 2: Zorg dat er evenwicht is in de taakverdeling, verantwoordelijkheden en in de mate waarin de betrokkenen hun voordeel doen met deze samenwerking.
  • TIP 3: Blijf binnen elke fase van de samenwerking goed met elkaar communiceren, zodat op elk moment duidelijk is wat de behoeften, wensen en verwachtingen van de betrokken partijen zijn.

Samenwerken in plaats van concurreren!

Samenwerken in plaats van concurreren? Samenwerking tussen massagetherapeuten en andere professionals die vergelijkbare of aanvullende producten en diensten leveren kan tot de groei van elk afzonderlijk bedrijf leiden en bovendien ook de branche laten groeien. Hoe zie jij dit soort samenwerkingen? Ben je zelf al eens een dergelijke samenwerking aangegaan? We horen graag wat jouw ervaringen of suggesties zijn?

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar