Waarom moeten we meer bewegen?

bewegen

De zorgkosten in ons land stijgen voortdurend en dat ligt niet alleen aan de vergrijzing, maar ook aan een toename van aandoeningen die ontstaan door een ongezonde levensstijl. Hoe vaak hoor je niet: ‘Ik heb geen tijd om te sporten!’ Onzin, want wat kan er nu belangrijker zijn dan je gezondheid? Als massagetherapeut kun je een belangrijke rol spelen in het aansporen van mensen om meer te bewegen. Daarvoor is het essentieel dat je weet waarom meer bewegen zo goed voor ons is!

Bewegen vermindert stress

Te veel stress kan gezondheidsklachten veroorzaken als hoofdpijn, stijve nek en schouders, rugklachten, slaapproblemen, hoge bloeddruk, hartklachten, spijsverteringsstoornissen, verhoogde vatbaarheid voor infecties, etc. Door te bewegen kun je stress verminderen, omdat je tijdens het bewegen je gaat concentreren op je ademhaling en je bewegingen. Alledaagse beslommeringen worden opzij gezet, waardoor je meer rust in je hoofd krijgt. Ook worden door het lichaam de neurotransmitters endorfine en serotonine aangemaakt. Ze zorgen ervoor dat het gehalte aan stresshormonen (cortisol, adrenaline en noradrenaline) afneemt. Dit zorgt voor een prettig en ontspannen gevoel.

Bewegen stimuleert de bloedcirculatie

Bewegen zorgt ervoor dat de bloedcirculatie wordt gestimuleerd. Je hart en bloedvaten worden aan het werk gezet om het bloed effectiever door het lichaam te pompen. Deze oefening maakt het hart sterker en de bloedvaten soepeler. De bloedvaten zullen nu minder snel dichtslibben. Daarbij zorgt het ervoor dat de toevoer van zuurstoffen en voedingsstoffen naar de weefsels en organen wordt geoptimaliseerd en afvalstoffen beter worden afgevoerd, waardoor het lichaam beter kan functioneren. Dat de bloedcirculatie beter is gaan werken, kun je vaak al snel aflezen aan de huid, die er frisser en gezonder uit gaat zien. Verder helpt een verbeterde bloedcirculatie om de bloeddruk op een effectieve manier te verlagen.
De bloedvaten liggen vaak in de omgeving van skeletspieren. Wanneer je beweegt trekken deze spieren samen en neemt het volume van de spierbuik toe. Dit genereert een rechtstreekse druk op de bloedvaten waardoor het bloed in de bloedvaten beter gaat circuleren!

Bewegen zorgt voor sterkere botten en spieren

Botten en spieren verzwakken wanneer je ze te weinig gebruikt. Door meer te bewegen zorgt de grotere belasting van de botten en spieren ervoor dat er meer botcellen en spiermassa wordt aangemaakt. Sterke botten en spieren zorgen voor een stevig lichaam, dat beter tegen een stootje kan. Je zult minder snel blessures oplopen of iets breken bij een valpartij. Bovendien zal het ook je lichaamshouding verbeteren, waardoor je minder snel klachten aan het bewegingsapparaat krijgt. Sterke botten en spieren zijn voor iedereen belangrijk, maar verdienen zeker bij het ouder worden extra aandacht. Vooral activiteiten waarbij de benen en voeten het lichaamsgewicht dragen zijn binnen deze context heel effectief, zoals wandelen en hardlopen.

Bewegen gaat overgewicht tegen

Een gezond lichaamsgewicht behouden is voor sommige mensen lastig, omdat ze de hele dag zittend doorbrengen op hun werk en/of omdat ze een ongezond voedingspatroon hebben ontwikkeld. Via voeding sla je elke dag een basisvoorraad aan energie op, wanneer je die basisvoorraad niet verbrandt, wordt dit door het lichaam opgeslagen als vet. Meer bewegen is noodzakelijk om deze extra energie te verbranden. Heb je je basisvoorraad verbruikt, dan gaat je lichaam de reservevoorraad aanspreken, oftewel het opgeslagen lichaamsvet. We benadrukten al dat je door te bewegen meer spiermassa krijgt. Dit is ook gunstig om overgewicht mee tegen te gaan, want hoe meer spiermassa, hoe mee energie je lichaam verbrandt. Overgewicht kan tot allerlei ziektes leiden, waaronder diabetes type 2. Bij overgewicht krijgt het lichaam moeite met het in evenwicht houden van de bloedsuikerspiegel, waardoor op een gegeven moment diabetes kan ontstaan.

Bewegen leidt tot een positiever zelfbeeld

Bewegen heeft zowel op lichamelijk als psychisch niveau veel positieve effecten. Een gezonde geest in een gezond lichaam; is dat niet wat iedereen wil?! Door meer te bewegen voel je je lekkerder, ben je fitter, word je minder snel ziek, zijn je spieren en botten sterker, oogt je huid frisser en zit je strakker in je vel. Al deze positieve effecten samen maken dat je een positiever zelfbeeld krijgt en je met meer zelfvertrouwen door het leven gaat.

Beweging als onderdeel van een gezonde levensstijl

Beweging is een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl, maar niet het enige onderdeel. Ook aspecten als gezonde voeding, voldoende slaap, sociale contacten en een evenwichtig leefpatroon spelen een belangrijke rol. Welke rol kan massage hierin spelen? Als massagetherapeut kun je mensen op dit vlak adviseren. Daarnaast kun je door het geven van massages je klanten ook helpen met het beter leren luisteren naar hun eigen lichaam en geest. Op deze manier krijgen ze meer zelfinzicht en kunnen ze klachten op tijd herkennen of voorkomen.

Kortom, de investering in tijd en geld voor meer bewegen en regelmatig een massage ondergaan wegen beslist op tegen de torenhoge medische kosten voor het achteraf behandelen van welvaartsziekten. Een belangrijk inzicht om je klanten mee te geven, zodat ze regelmatig terugkomen in jouw massagepraktijk!

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar

Zoek!