Ben jij je geld waard?

Waarom ben je massagetherapeut geworden? De meeste massagetherapeuten starten hun carrière vanuit het oogpunt om andere mensen te helpen. Maar massagetherapeut is ook een beroep als elk ander. Het is de bedoeling dat je werkzaamheden rendabel zijn, zodat je ervan rond kunt komen. Is jouw tarief wel hoog genoeg om voldoende winst te maken? Houd je wel rekening met alle kostenposten van jouw massagepraktijk?

Anderen helpen? Begin bij jezelf!
Mensen met een sociale en hulpvaardige instelling hebben de neiging om hun eigen belangen opzij te schuiven. Maar om anderen goed van dienst te kunnen zijn, moet je eerst goed voor jezelf zorgen. Dat betekent ook dat je een eerlijk tarief moet vragen voor je massages. Niemand heeft er baat bij als jij straks uitgeput raakt, omdat je te veel uren draait en te weinig verdient. Dit leidt ertoe dat je je klanten teleur moet stellen, omdat je hun verzoeken niet aan kunt of je moet zelfs je massagepraktijk sluiten omdat je je rekeningen niet kunt betalen.

Prijzenjagers worden nooit loyale klanten
Trouwe klanten die jouw massagebehandelingen waarderen, zijn beslist bereid om daarvoor een eerlijke prijs te betalen. Ben je er bovendien van bewust dat prijzenjagers nooit loyale klanten worden. Ze zijn altijd op zoek naar goedkopere behandelingen. En er zijn altijd wel concurrenten die goedkoper zijn! Alleen concurreren op prijs is daarom niet verstandig. Durf een eerlijk tarief te vragen. Maar wat is een eerlijk tarief? Het juiste tarief kan voor elke massagepraktijk verschillen.

Hoe bepaal ik mijn tarief?
Bij het opstarten van je massagepraktijk is het onderzoeken van je concurrenten uiteraard wel belangrijk; weet wat ze doen, ontdek waarin ze zich onderscheiden en wat hun tarieven zijn. Hierdoor krijg je een goed beeld van de branche, de gangbare prijzen en de mogelijke kansen en bedreigingen voor jouw massagepraktijk. Maar dit is niet het enige uitgangspunt waarop je je prijs gaat baseren. Je moet aan nog veel meer zaken denken, als:

Investeringen en kosten
Voor de start van je massagepraktijk moet je eerst investeren in een praktijkruimte, behandeltafel, meubilair, werkkleding, website, drukwerk, computer, wasmachine, etc. Ook je opleiding massagetherapeut is een investering. Deze investeringen kun je financieren met eigen geld of middelen of je vraagt een lening aan. Je zult deze schulden (aan jezelf als privépersoon of aan een kredietverstrekker) moeten aflossen, daarom moet je hiervoor een bedrag in de prijs van je behandelingen doorberekenen. Daarnaast moet je allerlei materialen en producten aankopen als massageolie, handdoeken, schoonmaakmiddelen, etc. Dan hebben we het nog niet gehad over de kosten voor water, gas en elektriciteit. Bij het bepalen van je tarief moet je met al deze kosten rekening houden. 

Tarief, doelgroep en prijsbeleving
Voor het bepalen van je tarief is ook je doelgroep belangrijk. Wanneer je je richt op mensen die meer te besteden hebben, kun je gemakkelijker hoge prijzen vragen. Wil je je liever richten op studenten, dan zul je een lager tarief moeten hanteren om voldoende klanten te krijgen. Doe onderzoek naar de behoeften van je doelgroep en de prijs die ze bereid zijn te betalen voor je massages, bijvoorbeeld door middel van enquêtes onder potentiële klanten.

Door je klant met een minimale investering wat extra’s te bieden kun je de prijsbeleving van de klant beïnvloeden. De prijsbeleving bestaat uit de waarde die een klant hecht aan een dienst (of product) en hoeveel hij bereid is ervoor te betalen. Het maakt een groot verschil in prijsbeleving of je dezelfde massagebehandeling geeft in een kille ruimte en met weinig persoonlijke aandacht of in een sfeervolle kamer en met veel persoonlijke aandacht. Kleine details kunnen de klant het gevoel van luxe en exclusiviteit geven, waardoor ze bereid zijn om meer te betalen.

Mensen die een massagebehandeling boeken, nemen de tijd om zichzelf te laten verwennen. Ze zijn bereid om daar geld aan uit te geven. Daar kun je op inspelen door massageproducten als crèmes en lotions te verkopen of door een klant aan te sporen een nieuwe afspraak te maken of door een massagekaart met meerdere behandelingen aan te bieden.

Hoeveel wil je verdienen?
Wanneer je een massagepraktijk opzet, moet je vooraf bedenken hoeveel je hiermee moet verdienen om rond te komen en hoeveel uren per week/jaar je beschikbaar hebt voor het geven van massages (hoeveel productieve uren heb je?). Dit is een belangrijk uitgangspunt voor het berekenen van je tarief. Denk ook aan het aantal dagen/weken dat je vakantie wilt en aan de feestdagen waarop je massagepraktijk gesloten is. ‘Tijd is geld.’ Hoe meer tijd je besteedt aan het geven van massages, hoe meer je verdient. Maar er zijn ook andere taken waar je tijd voor moet uittrekken, zoals de administratie, voorraadbeheer, marketing, schoonmaken, etc. Ook de tijd die je aan deze taken besteedt, moet je doorberekenen in je tarief.

Vertrouw op je talenten en competenties
Een prijs bepalen enkel op basis van de prijs van je concurrenten? Dat is zeker niet voldoende. Er zijn zoals je ziet veel meer factoren die van invloed zijn op wat de beste prijs is voor jouw massages. Wanneer je aan de hand van bovenstaande aandachtspunten tot een prijs komt, mag je erop vertrouwen dat je een eerlijke prijs vraagt. Hoe reageren je klanten? Als de klant vindt dat de prijs die hij betaalt de diensten die hij heeft ontvangen waard is, dan is het goed. Vertrouw bovenal op je eigen talenten en competenties! Daar mag best goed voor betaald worden!

← Terug naar overzicht

Lidmaatschap aanvragen

Wenst u deel uit te maken van het netwerk van gecertificeerde professionelen uit de sector? Aarzel dan niet om lid te worden van onze beroepsfederatie!

Meld je online aan als lid!

Zoek een gecertificeerd behandelaar